En söndags utflykt

Tänk vad barnen blir glada när de får reda på att familjen ska på utflykt och plocka hallon.
De äter snällt frukost vid bordet, de klär på sig utan krångel, de går raka vägen ut till bilen och hela vägen sitter de och skrattar och sjunger med till Mora Träsk.
Alla i familjen har en varsin liten hink att plocka i och hallonen är stora och fina utan en endaste mask.
När alla har plockat sina hinkar fulla, sätter sig mamman och pappan på en filt i gräset och njuter av solen medans de snälla barnen springer runt och jagar varandra, skrattar och har jätteroligt.
Sedan äter familjen picknick och barnen delar lika och äter av hallonen!

-Jaha ska vi åka då!? Tjejerna sitter, efter att ha sprungit runt och ätit frukost, klätt på sig efter mycket om och men, och gnällt om att inte vilja ha bälte, äntligen fastspända i bilen!
På med Mora Träsk, Manda och Meya kivas om vilken låt som ska spelas.
Bland hallonsnåren är det fullt med brännässlor som går ända upp till midjan, Fredrik tog inga stövlar på sig (!?) och kan inte pressa sig in bland buskarna så han och barnen står ute vid kanten och plockar en stund, tills tjejerna tröttnar, då går de och fikar.
Själv står jag mitt i snåren tills jag fyllt min lilla hink.  Sen tar det ungefär två sekunder för barnen att äta upp dem, efter det åker vi hem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0