Huvudräkning

Min matkaraktär är som starkast när jag precis tränat, så när Fredrik idag, lite småsugen på något, frågar om påsen med solroskärnor är ok som lite kvällssnacks svarar jag nej.

Sedan för att förtydliga så tänker jag kvickt ut, med hjälp av huvudräkning, ett exempel för att jämföra.
(100g solroskärnor innehåller ca 582kcal.)
Då kan du istället äta 2,5 portioner tomatsoppa som innehåller ca 50kcal/100g. För 2,5 gånger 50 blir ju 500kcal, eller nej 250kcal menar jag, eller vänta nu...

Jag:  - Fredrik, vad är 2,5 gånger 50?
Fredrik: - 125
Jag: - Då kan du äta ca 10 portioner tomatsoppa istället! (10 gånger 50 = 500kcal eller hur!?)

Fredrik tar ett äpple.

Har jag förresten sagt att jag fått nya arbetsuppgifter på jobbet!? Inte?
Jo jag har fått ansvar för en del i företagets ekonomi!

image151


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0