Marknadslördag

Sitter här med en påse marknadskarameller (de bruna nougatbitarna) och mumsar!

Har bestämt med syrran att vi ska ta sällskap på marken så halvtio plingar hon på dörren.
Vi är naturligtvis inte färdiga! Barnen springer runt halvnakna, Fredrik har precis klivit ur duschen och jag står och sminkar mig.
Blåser håret medans Fredrik klär på sig men när jag är klar och sedan kammar igenom det är det fortfarande blött.
Klär på ungarna flera lager det är kallt, blåsigt och duggar lite ute, typiskt marknadsväder!

- Kan jag se ut så här!? Fredrik har dragit på sig en vit skrynklig skjorta och en vit zip-tröja ovanpå det.
- Nej verkligen inte! Svarar jag och så klär jag honom med.

Vi hinner gå lite i stånden och vi inhandlar en vedkorg i smide, eftersom handtagen släppt på de andra två vi haft gjorda i rotting.
Fredrik köper en gustavskorv och jag köper en sadelmuff i fårskinn eftersom jag ska fortsätta cykla hela hösten eller tills det kommer snö.

Vi hinner ner på tivolit och tjejerna åker hästarna som snurrar alldeles för länge.
Emilia ser ut att kunna somna när som helst. Meyas häst funkar inte, men hon får istället syn på sig själv i spegeln som sitter i mitten av karusellen och roar sig genom att göra miner.
Manda får syn på bungyjumpen och vill hellre hoppa där.
Så när hästarna äntligen stannar kliver tre uttråkade tjejer och en yr mamma och pappa av.

Manda hinner hoppa i bungyjumpen och sedan åker alla tre flera gånger i bilkarusellen tills lilla kusinen, som hittills legat i vagnen och sovit snällt, börjar skrika av hunger.
Jag ringer till mormor som bor mitt i byn och som lovat att vi kan komma hem till henne om vi behöver byta blöja eller så. Våra magar kurrar också så jag säger att vi köper med oss mat så att vi kan käka där.

- Nej men jag har gjort tacopaj så att det räcker till alla! Säger mormor.
(- Och vem kan tacka nej till det!?)

Vi hinner lagom ställa in vagnarna i mormors garage och kliva in genom lägenhetsporten, då börjar det ösregna!

Lillkusinen matas, tacopajen värms och äts, blöjor byts och det bjuds på glass och martini, whisky och starköl medans det fortsätter regna över alla stånd och marknadsknallar därute.

Först när ugnsformen står tom, glasspaketet är urätet och glasen urdruckna har det äntligen slutat regna och vi tackar snälla mormor och börjar knalla hemmåt.
Marknadslörda´n blev trots det tråkiga gråa vädret en mycket lyckad dag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0